fredag 15. mai 2009

Hva er typisk norsk?


Jeg leste akkurat en artikkel fra Aftenposten 12.mai.2009. "Norskhet til debatt" het den, og handlet om en debatt som ble arrangert i Litteraturhuset.  400 mennesker møtte opp for å diskutere hva som kjennetegner vårt land. Dette viser at det er en debatt med rom for nye innspill, og etter mye diskusjon kunne alle sammen være enige om at man ikke kan finne spesifikt hva som er typisk norsk.

Jeg har selv noen idéer om hva som er typisk norsk. Jeg har i grunn flere punkter som skiller oss felespillende turglade mennesker fra andre land.

* Å være best! Men denne påstanden kan i grunn diskuteres. Er det ikke egentlig slik at vi ikke bryr oss så veldig om vi vinner eller ei, bare vi slår svenskene? Altså er det ikke så viktig å være best, bare vi slår våre kjære naboer. 

*  Brunost. Men dette kan vel også diskuteres, kan det ikke? Liker alle nordmenn brunost kanskje? Jeg spurte en tilfeldig gjeng som satt i kantina på skolen min, og resultatet var at to av seks av de sa at brunost var godt. Altså 1/3 av norsk ungdom liker norges "varemerke". Da jeg spurte de om kebab, likte 6 av 6 denne "ikkeakkuratnorske" retten. Er det typisk norsk å påvirkes av andre kulturer kanskje?

* Helgefyll! Denne voksende tradisjonen blant oss festglade ungdommer, er en ting som begynner å gå våre tidligere generasjoner på nervene. I andre land nytes alkohol til flere måltider hver dag, men allikevel er de (nesten) aldri fulle. Her i Norge holder vi oss unna i hverdagen, og når helgen først kommer, ja, da heller vi nedpå. Skal det drikkes, så skal det virkelig drikkes. Er dette typisk norsk kanskje? Dette med at hvis en ting først skal gjøres, skal det gjøres skikkelig?

* Et siste punkt jeg vil ta med er kjærlighet for vårt land. Vi kan lese om overdreven kjærlighet og en litt påpyntet virkelighet fra nasjonalromantikken. Wergeland og Wellhaven var to av disse som lovpriste og skrøt sitt land opp i skyene i tekstene. Vi er nok ikke like glade i landet vårt nå, men jeg merker at det sårer mitt norske hjertet at jeg denne 17. mai skal feire på hytta vår i Sverige.

Ingen kommentarer: